מיהו מומחה לשיקום הפה

לחיוך שלך מגיע טיפול של מומחה בשיקום הפה – מוסף הארץ 11.2004

רבים מהישראלים אינם מודעים לקיומו של תחום התמחות מוביל וחשוב ברפואת השיניים – שיקום הפה.

רופא שיניים בעל רישיון מומחה בתחום שיקום הפה מטעם משרד הבריאות, יכול להבטיח תפקוד ואסתטיקה של השיניים ברמה הגבוהה ביותר

*גם למי שמטפל בשיניו אצל “רופא שיניים כללי”, מומלץ שיצטייד בחוות דעת של מומחה בשיקום הפה, שבמקרים רבים אפילו מוזילה עלויות.

שתי בשורות – האחת טובה והאחת רעה – לכל הישראלים הנזקקים לטיפול פה:

הטובה היא, שישראל הנחשבת למעצמה בתחום רפואת השיניים, מעמידה לרשות הציבור “צבא” של כ-8,000 רופאי שיניים הפעילים בישראל;

הבשורה הרעה היא שרק מיעוט מתוכם, כ-100 רופאי שיניים בסך הכול, נושאים גם בתואר המקצועי מומחה לשיקום הפה, שהוא תחום מומחיות ייחודי ברפואת השיניים.

הישראלי מן השורה אינו ער די הצורך למעמדו הייחודי של משקם הפה – הלוא הוא רופא השיניים שהוא גם בעל תעודת מומחה מטעם משרד הבריאות בתחום שיקום הפה.

רבים “מפקירים” את תכנית שיקום הפה שלהם בידי רופאי שיניים, שאינם מומחים בתחום, ולא פעם נתקלים באכזבות מרות, שחלקן מסתיימות ב”תיקונים” בקליניקה של המומחה לשיקום הפה, וחלקן גם מגיעות להתדיינויות בבתי המשפט.

האמת היא, שאין להאשים את הישראלים הרבים הנופלים בפח ומתמסרים לטיפול שיקום הפה אצל מי שאינו מומחה בתחום.

למרבה הצער, המצב בישראל ובמדינות אחרות הוא, שכל מי שסיים שש שנות לימוד בתחום רפואת השיניים, אינו מנוע מלעסוק בכל תחומי רפואת השיניים.

מסתבר שבישראל אין שום חוק, אשר ימנע מרופא שיניים מן השורה שאינו מומחה בתחום שיקום הפה, להציע לציבור את שירותיו בתחום רגיש זה של שיקום הפה.

רבים מרופאי השיניים אף מרחיקים לכת ומפרסמים את שמם במדריכים שונים, כגון “דפי זהב”.

תחת הכותרת שיקום הפה, אף שהדבר מנוגד לחוק, ובכך מפילים עצמם בפח שטומנים להם, למרבה הצער, רופאי שיניים שאינם מומחים לשיקום הפה.

מומחיותו של המומחה לשיקום הפה

במה מתייחד תחום שיקום הפה ברפואת השיניים? מדוע בכלל צריך רופא השיניים לשאת בתואר מומחה לשיקום הפה לפני שנמסור לידיו את הטיפול בשיקום הפה? האם לא די למשימת שיקום הפה ברופא שיניים שהוסמך כחוק וזכה בתואר ד”ר, לאחר שסיים שש שנות לימוד באוניברסיטה?

מסתבר שהדברים אינם פשוטים כפי שהם נראים, לכאורה, להדיוטות שאינם מתעמקים בתחום. לגמרי לא פשוטים. לא פשוטים עד כדי סיכון הסיכוי לשיקום מלא ומוצלח של הפה, והגדלת הסיכוי להסתבכות רפואית ואפילו להיקלע להוצאות כספיות מיותרות בשל הצורך לבצע “תיקונים” בעבודתו של רופא השיניים בתחום שיקום הפה אף שאין הוא מומחה לשיקום הפה.

בדומה לתחומי רפואה אחרים בהם קיימת התמחות מקצועית (אורתופד, קרדיולוג, גניקולוג, רופא העיניים ועוד), קיימים גם ברפואת השיניים תחומי התמחות – תשעה במספר, כגון שיקום הפה, יישור שיניים, טיפולי שורש ועוד.

רק רופא שיניים שלאחר שש שנות לימודים כלליים ברפואת שיניים, מקדיש עוד ארבע שנים להכשרה באקדמיה בתחום המומחיות הייחודי בו בחר, זכאי לשאת בתואר מומחה באותו תחום, לאחר שעבר את בחינות משרד הבריאות, ועמד בכל הדרישות הקבועות בחוק המזכות אותו בתואר ובתעודה של מומחה מטעם משרד הבריאות בתחום התמחותו.

אחד מתשעת תחומי ההתמחות הללו, ואולי המסובך שבהם, הוא תחום שיקום הפה.

מספר המשתלמים בתחום זה נמוך להדהים – כארבעה רופאי שיניים מתקבלים מידי שנה בישראל להתמחות בשיקום הפה (בדרך כלל שניים באוניברסיטת תל אביב ושניים באוניברסיטה העברית; ואחת לכמה שנים מקיים גם צה”ל מסלול שכזה לרופאי שיניים בודדים).

זו, אגב, הסיבה שבארץ מצויים רק כמאה מומחים לשיקום הפה, מכלל 8,000 רופאי השיניים הפעילים בישראל.

תפקוד ואסתטיקה ברמה הטיפולית הגבוהה ביותר

וכאן המקום להסביר במה עוסק תחום התמחות זה של שיקום הפה.

תחום זה, עוסק בשחזור שיניים כדי לשפר תפקוד ואסתטיקה ברמה הטיפולית הגבוהה ביותר, החל בטיפולים פשוטים כמו סתימות, כתרים, הלבנת שיניים ועוד, ועד לטיפולים מורכבים הכוללים השלמת חסר שיניים נרחב, שחיקת שיניים, בעיות סגר מסובכות והפרעות תפקודיות בפרקי הלסת, וזאת באמצעות גשרים, תותבות, השתלות ועוד.

המומחה בשיקום הפה הוא הסמכות המקצועית המובילה בתחום הדנטאלי, וזאת מפני שבמהלך התמחותו עובר המומחה הכשרה גם בתחומי התמחות נוספים ברפואת השיניים, כגון מחלות חניכיים, יישור שיניים ועוד.

לפיכך צריך להדגיש שגם מי שאינו זקוק לטיפול הישיר של המומחה בשיקום הפה, או שהבעיה האישית שלו מצריכה טיפול של מומחה אחר כגון, טיפולי שורש או יישור שיניים, חייב לפחות להיוועץ ולקבל חוות דעת ראשונית וכוללת מאת המומחה בתחום שיקום הפה.

זאת מפני שהמומחה לשיקום הפה הוא “האדריכל” של הטיפול הדנטאלי, גם כשתכנית השיקום מצריכה מעורבות של מומחים אחרים ברפואת השיניים. המומחה לשיקום הפה יפנה וינחה כדי להגיע לשיקום הסופי המיטבי.

ייחודו של המומחה בשיקום הפה, בניגוד ל”רופא שיניים כללי”, באה לידי ביטוי ביכולת אבחון, תכנון הטיפול וביצועו באיכות הגבוהה ביותר, תוך שימת דגש על נוחות, תפקוד ואסתטיקה אופטימאליים.

לכן מומלץ לקבל חוות דעת של מומחה בשיקום הפה לפני כל טיפול דנטאלי מורכב, כגון שיקום על גבי שתלים טיפולים אסתטיים (הלבנת שיניים) ועוד.

במיוחד לאור התופעה ,ההולכת וגוברת לאחרונה, של שימוש לא מושכל בשתלים דנטלים.

ועוד סיבה המצדיקה פניה למומחה לשיקום הפה: לפעמים חוות הדעת של המומחה לשיקום הפה אף מוזילה את עלויות הטיפול.

המומחה לשיקום הפה מחויב למצוינות ולעדכון מתמיד בתחום התמחותו והמקצועות הנלווים , ומכך ייהנה המטופל שישכיל לפנות ל”אדריכל” הטיפול בפיו, הלוא הוא המומחה לשיקום הפה.

איך נאתר את המומחה לשיקום הפה?

ניתן גם לפנות להסתדרות לרפואת שיניים או למשרד הבריאות בכדי לאתר את המומחה בשיקום הפה.

וכן לסיווג “רופאי שיניים מומחים בשיקום הפה”, ב”דפי זהב”. ואולם, הבעיה היא, כאמור, שגם רופאי שיניים שאינם בעלי תעודת מומחה בשיקום הפה, “הסתננו” לסיווג זה, ועל כן יש לוודא, ללא בושה (שהרי, ככלות הכול, מדובר בשיקום הפה שלך), אם אכן מצוי ברשות הרופא רישיון מומחה מטעם משרד הבריאות הישראלי.

מומלץ לא להסתמך על דיבורים ו/או גמגומים, אלא רק על רישיון רשמי של משרד הבריאות הישראלי המעיד כי אכן מדובר במומחה שהוסמך לעסוק בשיקום הפה.

ככלות הכול, לחיוך היפה שלך מגיע טיפול של מומחה בשיקום הפה. לא פחות.

על החתום:
יו”ר האיגוד לשיקום הפה
המידע נלקח מאתר האיגוד הישראלי לשיקום הפה